Breslev.co.il    
  עמוד הבית אודות ברסלב VOD רדיו חנות תרומות
׳₪׳•׳¨׳•׳ ׳‘׳¨׳¡׳œ׳‘
 
  נושאי עזרה (שאלות ותשובות, FAQ) נושאי עזרה (שאלות ותשובות, FAQ)  חפש בפורום   לוח שנה   רישום רישום  התחברות התחברות

תשובת הרב אלגרוד שליט"אלטלטול בשבת

 שלח תגובה שלח תגובה
כותב
אמתי לגמרי ראה תפריט נפתח
משתמשים מומחים
משתמשים מומחים


הצטרף: 09 פברואר 2012
מיקום: ירושלים
מחובר: מנותק
הודעות: 881
אפשרויות תגובה אפשרויות תגובה   ציטוט אמתי לגמרי ציטוט  שלח תגובהתגובה   קישור ישיר להודעה זו נושא: תשובת הרב אלגרוד שליט"אלטלטול בשבת
    נכתב ב: 02 ינואר 2014 ב 10:15

בשבת פ' "ויחי" ה'תשע"ד בעקבות סופת השלגים שגרמה לקריסת העירוב ברחבי ירושלם עיה"ק  תובב"א, רבים שאלו האם מותר לטלטל כיסוי ניילון לכובע, שעון יד ושקיות על הרגליים שאנשים שמו עליהם ע"מ שהשלג לא יחדור לתוך הנעליים.

תשובה: השבוע המדור ידון רק בכיסוי ניילון לכובע, ושאר הדברים יובאו בשבוע הבא.

אחת מהמלאכות האסורות מהתורה היא מלאכת הוצאה מרשות לרשות [שבת ע"ג ע"א], ודנו הפוסקים האם רה"ר בזמן הזה דאורייתא או לא. דהנה השו"ע [או"ח סי' ש"ג סי"ח] כותב שכעת אין לנו רה"ר מדאורייתא בזמן הזה, והביאור הלכה שם מקשה עליו שבמקום אחר [או"ח סי' שמ"ה ס"ז] סתם השו"ע כדעה שיש רה"ר מדאורייתא בזמן הזה. והגר"ע יוסף זצ"ל [שו"ת יביע אומר ח"ט או"ח סי' ל"ג] ושו"ת משנה הלכות [חט"ו סי' קכ"ג] דנים בזה בארוכה ומביאים חבל פוסקים הסוברים שאכן אין רה"ר בזמן הזה מדאורייתא, וממילא טלטול במקום שאין עירוב הוא איסור דרבנן, עיי"ש ואכמ"ל.

והנה לגבי כל השאלות שנשאלו – כיסוי ניילון לכובע, שעון יד, ושקיות על הרגליים להגן מרטיבות, יש לדון בהם משני צדדים: 1\הראשון, האם יש להם גדר של מלבוש (או תכשיט לשיטות המתירות) ולכן מותר להוציאם בשבת, או שאינם מלבוש וממילא אסור להוציאם בשבת [כדאיתא בשו"ע או"ח סי' ש"א ס"ז]. וה"ה שדבר שנועד רק לאצולי מטינופא, כלומר שבא רק להציל את כליו של אדם, אסור להוציאו בשבת מרשות לרשות [שבת י"א ע"ב, שם ס"ד ע"ב ובתוס' ד"ה "ובמוך", שו"ע או"ח סי' ש"א סע' י"ג-י"ד]. 2\השני, האם יש חשש שיסירום כשיפסוק הגשם או השלג ואזי יש לאסור להוציאם משום גזירה "דילמא שליף" ומטלטלם ד' אמות ברה"ר/בכרמלית [רמ"א או"ח סי' ש"ד ס"א ובמשנ"ב שם סק"כ].

ולגבי הגזירה "דילמא שליף", איתא בשו"ת חלקת יעקב [ח"ב סי' ק' בדפוס ישן, או"ח סי' צ"ט בדפוס חדש, באות ב'] בשאלה שנשאל לגבי כיסוי ניילון לכובע, שנחלק בזה עם שו"ת עבודת הגרשוני שהובא במחצית השקל האם ניתן לגזור גזירות חדשות מדעתנו מחשש "דילמא שליף" – דהחלקת יעקב סובר שלא ניתן ולכן אין לגזור בכיסוי ניילון לכובע ועבודת הגרשוני סובר שכן ניתן וממילא לשיטתו אף בכיסוי ניילון לכובע יש לחשוש "דילמא שליף", עיי"ש.

ולגבי כיסוי ניילון לכובע, יש לחלק בין שלושה סוגי כיסויים המצויים כיום: 1\ הראשון הוא כיסוי שמיוחד לכובע וצורתו כצורת הכובע, ובדרך כלל צבעו כהה. 2\ השני הוא כיסוי פלסטיק שקוף העשוי מניילון זול ודק ויש לו גומי בתחתיתו, וכשמכסה את הכובע אין צורתו כצורת הכובע אלא דומה בצורתו לשקית המכסה את הכובע. 3\השלישי הוא שקית ניילון ביתית רגילה (כגון אשפתון וכד') שעוטפים בו את הכובע ומכניסים את השוליים לתוך פנים הכובע ע"מ שהשקית לא תעוף ברוח.

החילוק המהותי בין שלושת הסוגים הנ"ל הוא בין לגבי גדר מלבוש ובין לגבי החשש "דילמא שליף": דניחא לגבי סוג הכיסוי הראשון שמיוחד לכובע וצורתו כצורת הכובע, שיש לומר עליו שהוא מלבוש וכמו"כ אין חשש דילמא שליף כשייפסקו הגשמים או השלגים משום שנראה מכובד; וניחא לגבי סוג הכיסוי השלישי שהוא שקית ניילון ביתית רגילה שלא ניתן לומר עליו שהוא מלבוש וכמו"כ יש חשש אמיתי דילמא שליף כשייפסקו הגשמים או השלגים משום שרחוק מלהיראות מכובד; אלא שלגבי סוג הכיסוי השני יש להסתפק האם הוא דומה לסוג הראשון והוא מלבוש או שדומה לסוג השלישי ואינו מלבוש, וכמו"כ יש להסתפק האם יש חשש דילמא שליף כשייפסקו הגשמים – שהרי אינו נראה נאה ומכובד כמו הסוג הראשון ומאידך גיסא נראה יותר טוב מהסוג השלישי.

ולמעשה מצינו כמה וכמה שיטות בפוסקים לגבי יציאה בכיסוי ניילון לכובע, ומפאת קוצר המקום נביא את העיקריות שבהן.

א) יש אומרים שאין לצאת בשום כיסוי ניילון לכובע, וכמה טעמים לדבר: 1\כיסוי זה אינו מלבוש אלא מיועד להציל את הכובע מלכלוך, ולמרות שבאופן שללא כיסוי הניילון יתרטב הכובע וע"י כך יתרטב גופו יש להתיר כיון שיש גם צער הגוף, מ"מ בכובעים שלנו שהם קשיחים והם עצמם מגינים על הגוף מפני הגשמים, ציפוי הניילון הוא רק משום אצולי טינוף ואסור; 2\ועוד שכיום המנהג הוא להוריד את הכיסוי כאשר הגשם או השלג פוסקים וממילא אפילו אם נאמר שכן נחשב כמלבוש – מ"מ יש לאסור (כשיטת שו"ת עבודת הגרשוני [שהובא לעיל באות ב'] שגם בכיסוי ניילון יש חשש "דילמא שליף" משום שכן גוזרים גזירות מדעתנו) [הגרב"צ אבא שאול זצ"ל בשו"ת אור לציון ח"ב עמ' ר"א שאלה ג' שאוסר ולא מחלק בין סוגי הכיסויים השונים, שו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' כ"ו, שו"ת שבט הלוי ח"א סי' ס"א בשם החזו"א, שו"ת בצל החכמה ח"ב סי' פ', שו"ת אגרות משה ח"א סי' ק"ח-ק"י, שו"ת תשובות והנהגות כרך א' סי' רמ"ב, ועוד].

ב) יש אומרים שמותר לצאת בכיסוי שמיוחד לכובע וצורתו שווה לצורת הכובע ומהודק לכובע (כלומר דווקא כיסוי מהסוג הראשון, אבל הסוג השני וק"ו הסוג השלישי - אסורים), אפילו אם כוונתו להציל את הכובע מלהתלכלך, דלמרות שאינו מלבוש בעצם – מ"מ כיון שמונח היטב על הראש דרך מלבוש תורת מלבוש עליו ומותר; ולא חוששים "דלמא שליף" כשייפסקו הגשמים משום שאין לחדש חומרות ולגזור גזירות שלא מדעתנו (כשיטת שו"ת חלקת יעקב [שהובא לעיל באות ב']) [שו"ת מהרשד"ם יו"ד סי' ד' שמובא בשו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' כ"ו, שו"ת חלקת יעקב הנ"ל (ח"ב סי' ק' אות ו'), שו"ת משנה הלכות ח"ב סי' ע"ב, שו"ת דברי יציב ח"ב סי' ה', הגר"ש ואזנר שליט"א בשו"ת שבט הלוי ח"א סי' ס"א אות ג' ובח"ד סי' נ"א אות ג' (ועיי"ש שמוסיף שבמקום שיש רה"ר דאורייתא – יש להחמיר ולא לכסות בו את הכובע), ועוד].

ג) יש אומרים שמותר לצאת בכיסוי ניילון שמיוחד לכובע (ומשמע מדבריו שזהו בכיסויים בין מהסוג הראשון ובין מהסוג השני), ואפילו בשקית ניילון פשוטה (כלומר סוג הכיסוי השלישי) – המיקל לצאת בזה בשבת יש לו על מה שיסמוך והמחמיר תבא עליו ברכה [ספר מנוחת אהבה ח"ג עמ' ש"מ סעיף ל', הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו לוית חן עמ' ל"ה-ל"ו אות ל"ב ובשו"ת יביע אומר ח"ה או"ח סי' כ"ד (ועיי"ש בסוף אות א' ואות ה' שהטעם שלא חושש דלמא אתי לאיתויי ברה"ר הוא משום שרה"ר בזמן הזה דרבנן, ועוד שאין לנו להחמיר ולגזור גזירות מדעתנו, ועוד שהוצאת כיסוי הניילון על הכובע היא מלאכה שאין צריך לגופה שפטור עליה אפילו ברה"ר דאורייתא. וכותב שם "שהחומרא בזה מביאה לידי קולא שיש לחושפן ע"י זה ימנעו מלבוא לבית הכנסת ולבית המדרש בעת הגשמים מפני הפסד ממון של הכובעים שלהם, ומידי צער לא יצאו. ולהכי כחא דהיתרא עדיף לן בנידון דידן!"), הגר"י יוסף שליט"א בילקוט יוסף קיצשו"ע או"ח סי' ש"א דיני הוצאה בשבת סכ"ה (ועיי"ש שכותב בסוף דבריו ש"ראוי להחמיר שלא לצאת עם כובע העטוף בשקית ניילון רגילה, העשוי להגן על הכובע מפני הגשמים, והמקילים גם בזה יש להם על מה שיסמוכו"), ועוד].

למעשה: לגבי כיסוי ניילון שמיוחד לכובע (בין כיסוי העשוי כצורת הכובע, ובין כיסוי שבנוי כשקית שיש בשוליה גומי שנמתח על שולי הכובע), פוסקים רבים מקילים לצאת בו בשבת במקום שאין עירוב, וגם המיקל לצאת בשקית ניילון ביתית רגילה (כגון אשפתון וכד') – יש לו על מה לסמוך. אבל המחמיר שלא לצאת בשום כיסוי שהוא, תבא עליו ברכה ובתנאי שלא יגרום לו שלא להגיע לבית הכנסת ולבית המדרש משום הפסד ממון של כובעו. 

חזרה לראש הדף
 שלח תגובה שלח תגובה

קפוץ פורום הרשאות לפורום ראה תפריט נפתח

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.69
Copyright ©2001-2010 Web Wiz

כל הזכויות שמורות לברסלב ישראל 2010 - 2003 ©
אודות ברסלב רדיו ברסלב פורום ברסלב חנות ברסלב צור קשר תרומות
breslev.co.il - אתר עם נשמה
ברסלב | רבי נתן מברסלב | חכמת רבי נחמן | אומן ראש השנה | התיקון הכללי
יהדות | השקפה יהודית | עם ישראל | מוסיקה יהודית | תקופות השנה
חברה | התבוננות והשקפה | יומן אישי | נקודה למחשבה | סיפורים מהחיים | אור חוזר
רוחניות | צמיחה אישית | צמיחה רוחנית | רוחניות ואמונה | מסעות רוחניים
תפילה ומדיטציה | משפחה וזוגיות | הכרות ונישואין | הורים וילדים | משפחה ובריאות
שבת | פרשת שבוע | חגים ומועדים | ראש השנה | סוכות ושמחת תורה | חנוכה | פורים
פסח | יום השואה | יום הזיכרון | ספירת העומר | שבועות